Przygotowanie ucznia, nawet ucznia zdolnego, do udziału w konkursie z fizyki to złożone i wymagające przedsięwzięcie. Podczas warsztatów omówione zostaną elementy i metody przygotowania ucznia do udziału w konkursie, jak również wybrane strategie rozwiązywania zadań konkursowych. Zaprezentowane zostaną najczęstsze błędy popełniane przez uczestników różnych konkursów z fizyki.
Warsztaty „Fizyka z podstawy programowej w duchu STEM – od doświadczenia do zrozumienia” to praktyczne spotkanie dla nauczycieli, którego celem jest ukazanie, jak poprzez proste, zgodne z podstawą programową doświadczenia z zakresu mechaniki i optyki rozwijać u uczniów myślenie naukowe i zrozumienie zjawisk fizycznych. Uczestnicy samodzielnie wykonają eksperymenty, które można łatwo przeprowadzić w warunkach szkolnych, a następnie przeanalizują je w kontekście podejścia STEM, łączącego naukę, technologię, inżynierię i matematykę. Warsztaty dostarczą inspiracji oraz gotowych pomysłów na atrakcyjne i angażujące lekcje fizyki..
Obecnie poszukuje się różnego rodzaju innowacyjnych metod edukacyjnych, które w wysokim stopniu skupiłyby uwagę ucznia, a przy tym przekazały mu maksimum wiedzy i kompetencji. Szczególnie trudnym zadaniem okazuje się to w przypadku przedmiotów ścisłych. Jednym z najnowszych pomysłów jest wykorzystanie gier, z naciskiem na metodę GBL (Game-Based Learning). Podczas warsztatów wyjaśnię czym GBL różni się od gamifikacji, jak wykorzystać gry na fizyce, jak wpleść w materiał zagadki, łamigłówki i inne elementy zaskoczenia. Pokażę inspiracje, autorskie pomysły oraz przekażę małe co nieco, do wykorzystania na lekcjach.
mgr Marietta Koźlarek-Bartol, nauczycielka
ChatGPT i Canva – duet, który odmieni Twoje lekcje fizyki
Podczas szkolenia uczestnicy: poznają funkcjonalności Canvy przydatne w pracy nauczyciela (m.in. tworzenie prezentacji, zakładek, fiszek, naklejek, certyfikatów i kolorowanek), nauczą się wykorzystywać sztuczną inteligencję (ChatGPT) jako narzędzie wspierające w planowaniu lekcji, generowaniu treści i pomysłów dydaktycznych, zapoznają się z przykładami praktycznego zastosowania AI w edukacji fizycznej, przedyskutują kwestie bezpieczeństwa i etyki korzystania z AI w pracy z uczniami.
Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli, którzy chcą zdobyć lub rozwinąć umiejętności z zakresu modelowania przestrzennego przy użyciu programu Autodesk Inventor. Uczestnicy nauczą się projektowania modeli 3D, przygotowania dokumentacji technicznej oraz – co istotne – przygotowania projektów do wydruku przestrzennego (druk 3D). Szkolenie stanowi również praktyczne wsparcie w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji technicznej i STEM.
Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane najnowsze techniki i narzędzia sztucznej inteligencji (SI) i rzeczywistości cyfrowych zwiększającymi jakość i efektywność pracy i ułatwiającymi nauczanie. Uczestnicy zapoznają się min. z inżynierią komunikacji z agentami SI oraz z technikami SI/XR ułatwiającymi: samokształcenie, przygotowanie materiałów edukacyjnych (tekstowych/audio-wizualnych), przygotowywanie demonstracji i wizualizacji, komunikację immersyjną.